Friday 17 February 2012

KEMEWAHAN SULTAN BRUNEI DAN KERABAT


Kereta rasmi baginda apabila di London. Kereta ini di reka oleh gabungan pereka2 kereta RollRoyce dan pereka kereta Porsche dan hasilnya..seperti gambar ini ..Rollroyce pakai buntot Porsche




Isteri Sultan Brunei yang pertama Anak Saleha (tengah) dan bekas isteri Mariam Abdul Aziz



Bekas Isteri Sultan Brunei Azrinaz Mazhar

Nama anak Azrinaz Mazhar Hakim :
Putera Abdul Wakeel
Puteri Ameerah

Perceraian terhadap terhadap Azrinaz Mazhar merupakan kali kedua buat Sultan Hassanal Bolkiah yang mempunyai anggaran kekayaan sekurang-kurangnya AS$20 bilion (RM65.25 bilion). 

Baginda bercerai buat pertama kali dengan seorang bekas pramugari, Mariam Abdul Aziz yang mempunyai darah keturunan Brunei, Jepun dan Scotland pada Februari 2003 selepas 21 tahun mendirikan rumah tangga.

Semua gelaran dan pingat kebesaran yang diberikan kepada bekas isteri Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah telah ditarik balik mulai tarikh perceraian.





Selamba sahaja menggunakan tongkat ketika beliau mengalami kecedaran sebelum ini




Pengiran Anak Isteri Pengiran Anak Sarah (PAIPAS) adalah isteri kepada anak sulung Sultan Brunei, Putera Mahkota Pengiran Muda Al-Muhtadee Billah.




Tak semua kerabat diraja “mampu” mengendong anak kecil sendiri ketika mengadakan lawatan









Salah satu kereta yang digunakan oleh Pengiran Anak Isteri Pengiran Anak Sarah (PAIPAS) untuk kegunakan rasmi, kereta Chrysler.




Pengiran Anak Sarah berkahwin dengan anak sulung Sultan Brunei, Putera Mahkota Pengiran Muda Al-Muhtadee Billah pada umur seawal 17 tahun



Pendapatan sultan Brunei , Tuanku Hassanal Bolkiah diangarkan sebanyak 90 euro untuk setiap saat.









Perkahwinan Azrinaz Mazhar  Hakim  yang merupakan bekas wartawan TV3 dengan Sultan Brunei pada 2005 dan dikurniakan 2 cahaya mata telah diceraikan talak satu.

Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah menceraikan isteri baginda, Pengiran Isteri Azrinaz Mazhar Hakim Mazhar. Penceraian Azrinaz Mazhar hakim adalah dengan talak satu.

Pengumuman rasmi telah dibuat oleh Yang Amat Mulia Pengiran Pengawa Laila Bentara Istiadat Diraja Dalam Istana Brunei Pengiran Haji Alauddin. Sebab- sebab diceraikan telah kecoh ketika ini tetapi saya tak sampai hati nak sebut di sini. Yang penting perkahwinan mengikut syarak dan penceraian dilakukan dengan cara yang baik dan mengikut Islam.





Putera Mahkota Pengiran Muda Al-Muhtadee Billah dan permaisuri hatinya, bakal permaisuri Brunei suatu hari nanti



Gambar istana sultan Brunei dari jauh







Sebahagian rentetan dan memori perjalanan hidup Pengiran Anak Isteri Pengiran Anak Sarah (PAIPAS) dihimpunkan dalam bentuk gambar




Pengiran Anak Isteri Pengiran Anak Sarah (PAIPAS)  bakal pemaisuri Brunei suatu hari nanti.





Gambar pesawat Boeing 747-400 milik sultan Brunei yang bernilai lebih dari 100 juta euro ( bersamaan dgn 520 juta rm). Pesawat ni telah dibuah suai menjadi seperti gambar ini dalam peruntukan sebanyak 120 juta euro







Gambar istana Baginda... Istana ini mempunyai 1788 bilik. Separuh dari bilik2 ini dihiasi dgn perabut dan peralatan yang diperbuat dari emas dan bertatahkan berlian. Terdapat 257 "bathtub" yang diperbuat dari emas dan perak dan istana ini juga boleh memuatkan 110 buah kereta dalam satu masa. Dari 1788 buah bilik ini 650 daripadanya adalah bertaraf suite yang mana nilai perabut dan perhiasan suite ini tak kurang dari 150,000.00 euro setiap satu. 
sumber : Wujud





Gambar hiasan dalam kapal terbang sultan Brunei

ENTRI-ENTRI BERKAITAN :













No comments:

Post a Comment