Wednesday 30 November 2011

Jangan bersedih, angkat kedua tanganmu dan berdoa kepadaNya




JANGAN BERPUTUS ASA

Allah s.w.t berfirman yang maksudnya; "Maka apakah kamu mengira bahawa sesungguh nya Kami menciptakan kamu secara main-main dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?” al-Mukminun:115.

Dan dalam ayat yang lain Allah s.w.t menerangkan yan maksudnya;
"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami Telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan Sesungguhnya kami Telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, Maka Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan Sesungguhnya dia mengetahui orang-orang yang dusta"

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud;
"Sesungguhnya manusia yang paling berat menerima ujian ialah para Nabi"

Maka janganlah kita bersedih. Bersabarlah jika diberi ujian dengan penyakit mahupun kegagalan. Jangan lah kita berputus asa atau kecewa. Pasti ada rahmat di sebaliknya.

Allah s.w.t yang Maha Pencipta. Kembali sujud dan memohon kepadaNya. Kunci ada padaNya.

Allah swt berfirman yang maksudnya :
"Wahai anak-anakku! Pergilah dan intiplah khabar berita mengenai Yusof dan saudaranya, Dan janganlah kamu putus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari Rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir”.Yusuf:87.

“Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk (mencari keredhaan) Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami, Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.”
[QS Al-Ankabut, 29:69]

No comments:

Post a Comment