Wednesday 13 February 2013

Wajah Perempuan Bertukar Hodoh Ditumbuhi Bulu Dan Misai





Kaum yang disumpah Allah S.W.T. menjadi kera di zaman Nabi Daud A.S. ada diceritakan dalam Al-Quran.

Kaum ini tinggal di tepi laut. Allah S.W.T. telah menduga ketaatan mereka dengan melarang mereka menangkap ikan pada hari Sabtu. Namun pada hari Sabtulah ikan datang dengan banyak sekali sehingga dapat dilihat terapung-apung dan melompat-lompat   di permukaan air.  

Sebagaimana firman Allah S.W.T. dalam surah Al-A'raf  Ayat 163) yang bermaksud :

"Dan tanyakanlah kepada bani Israel mengenai negeri yang terletak berhampiran dengan laut ketika mereka melanggar peraturan pada hari Sabtu, pada masa datangnya ikan-ikan kepada mereka terapung-apung di permukaaan air, dan pada hari selain Sabtu ikan itu tidak datang kepada mereka. Demikianlah Kami menduga mereka disebabkan mereka berlaku fasik" 

Kaum ini telah mengingkari perintah Allah S.W.T. semata-mata tamakkan ikan. Malah ada yang sanggup menggunakan tipu daya untuk menghalalkan larangan Allah S.W.T. dengan cara menggali kolam kecil di tepi pantai dan kemudian membuat saliran air. Tujuannnya supaya ikan-ikan yang banyak pada hari Sabtu, masuk ke dalam kolam, untuk mereka tangkap pada hari ahad.

Namun di kalangan mereka terdapat segolongan yang tetap taat kepada perintah Allah S.W.T. Golongan yang kuat berpegang teguh kepada syariat ini telah menegur perbuatan mereka namun tidak diendahkan malah ada yang berani menjawab:

“Sudah lama kami melakukan kerja sebegini, tidak ada satu musibah pun yang menimpa kami melainkan kebaikan.” 

Kebiadapan mereka telah mendatangkan murka Allah S.W.T. Maka mereka telah disumpah menjadi kera sebagaiman firman Allah S.WT. dalam surah Al-A'raf : Ayat 166

'Ketika mereka bersikap sombong terhadap apa yang mereka dilarang mengerjakannya, Kami katakan kepada mereka : “Jadilah kamu kera yang hina”. 

Nauzubillahiminzalik.

No comments:

Post a Comment