Wednesday 30 November 2011

7 TIPS UNTUK KEKAL POSITIF


7 Tips Untuk Kekal Positif

1. Bergaul dengan mereka yang positif
Ketika bersama mereka kita secara tidak langsung pun terdedah dengan aura mereka ini. Orang positif suka bercerita tentang hal-hal yang positif yang amat membantu kita. Orang positif sering memberi galakan berbanding dengan orang negatif yang lebih suka ‘melemahkan’ dan menyampaikan perkara-perkara yang negatif kepada anda.

2. Kurangkan membaca surat khabar dan berita
Tujuan tips ini ialah untuk mengelakkan diri kita daripada mendengar perkara-perkara yang negatif kerana dalam berita dan surat khabar sering kali menggunakan cerita negatif sebagai daya penarik.

3. Bangun awal
Ini sebenarnya sunnah yang amat baik sekali. Suasana pagi yang tenang, segar dan sunyi membolehkan kita memberi lebih fokus dan merancang dengan lebih baik. Pernahkah anda bangun lewat? Dapatkah anda rasa ‘lemah’ kalau kita bangun lewat. Malah mood kita pun ‘lari’ kalau kita bangun lewat. Oleh sebab itu untuk kekal positif sebaik-baiknya kita bangun awal.

4. Yakinkan diri depan cermin
Boleh dilakukan setiap kali selepas mandi. Yakinkan diri depan cermin bermaksud kita beritahu diri kita sendiri, “anda boleh”, “anda orang yang hebat”, “saya boleh berjaya”, dan macam-macam lagi ayat yang positif. Tapi pastikan anda beritahu pasangan anda dulu kerana takut dia salah faham nanti. Meyakinkan diri depan cermin begini begitu baik untuk menaikkan mood kita pada awal hari supaya boleh kekal sepanjang hari.

5. Bersenam
Ya! Bersenam bukan sekadar membolehkan kita mengekalkan kesihatan tetapi juga boleh menjadikan kita lebih positif. Ini kerana semasa bersenam secara tidak langsung kita melepaskan tekanan dan memperolehi tenaga baru.

6. Senyum selalu
Tapi jangan senyum sorang-sorang. Senyuman boleh memberikan rasa seronok dan selesa serta perasaan gembira. Kalau tidak keterlaluan anda boleh cuba, sewaktu anda berasa sedih atau marah, cuba anda senyum, sedih dan marah anda akan reda segera. Kalau nak cuba lagi cepat. Senyum sekarang! Apa anda rasa?

7. Akuilah bahawa tidak ada sesiapa pun sempurna
Jadi apa kurangnya diri kita. Hebat bagaimana pun seseorang yang kita lihat sebenarnya dia pun masih ada kelemahannya. Mungkin dia beritahu anda atau pun tidak. Maksudnya kalau anda ada kelemahan diri, itu adalah perkara biasa. Cuma kalau kita sudah mengetahui kelemahan tersebut cubalah baiki dari semasa ke semasa.

Itu dia 7 tips yang anda boleh amalkan untuk kekal positif. Selamat mencuba

Sumber : Dr Mohd Hafiz Osman

No comments:

Post a Comment