Wednesday 30 November 2011

Jangan bersedih, jangan putus asa dengan Rahmat Allah


“Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, “Kami telah beriman,” dan mereka tidak diuji? Dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta.”
[QS al-‘Ankabut, 29:2-3]

“Apakah kamu mengira kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antara kamu, dan belum nyata orang-orang yang sabar.’
[QS Ali ‘Imran, 3:142]

Ujian itu datangnya dari Allah, diberikan kepada kita agar kita kembali kepada merayu dan mengadu kepadaNya. Ujian itu untuk Allah menguji sejauh mana kesabaran kita dan sedalam mana keyakinan kita kepadaNya.

“Ataukah kamu mengira kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cubaan) seperti (yang dialami) orang-orang terdahulu sebelum kamu. Mereka ditimpa kemelaratan, penderitaan dan diguncang (dengan pelbagai cubaan), sehingga rasul dan orang-orang beriman bersamanya berkata, “Bilakah datang pertolongan Allah?”. Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat.”
[QS al-Baqarah, 2:214]

Yakinlah dengan Allah. Bahawa dia akan membantu kita. Allah SWT Maha Pengasih akan bertindak seiring dengan doa kita kepadaNya.

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.”
[QS Ali ‘Imran, 3:139]



No comments:

Post a Comment