Wednesday 30 November 2011

Jangan bersedih, berbual dan mengadulah kepada Allah


Jangan bersedih lagi.....Allah ada

Firman Allah swt yang bermaksud :

"Dan apabila hamba-hamba- Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka bahawas nya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran"
(Surah al-Baqarah ayat 186)

Allah memberikan baik dan buruk sesuatu perkara hanya atas tiga perkara:

1) Kerana Dia mahu mengingatkan kita kepadaNya.

2) Kerana Dia mahu mengampunkan dosa kita.

3) Kerana Dia mahu mengangkat martabat kita di sisiNya.

Allah Maha lagi Maha Penyayang sehinggakan bila kita terlupa atau sengaja lupakan Dia, Dia berikan sedikit cubaan, supaya kita ingat kembali padaNya. Supaya kita kembali merasa kasihNya.

Dia Maha Menyayangi hamba-hambaNya, walau pun jelas keingkaran hambaNya. Dia menawarkan kasihNya di mana sahaja kita perlukan. Dia menawarkan kasihNya bila saja kita dambakan. Dan Dia menawarkan kasihNya atas apa sebab sekali pun kita pohonkan.

Oleh itu, jangan sekali-kali berputus asa pada Allah.

Firman Allah swt bermaksud:
"Hai hamba-hamba- Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Surah az-Zumar ayat 53)

Ujian yang datang dariNya adalah untuk mengembalikan kita ke pangkuanNya.

Oleh sebab itulah orang-orang yang beriman akan bersedih bila Allah tidak mengujinya. Kerana tidak diuji Allah swt bagi orang-orang yang beriman seakan Allah tidak memandangnya lagi.

Oleh itu bersyukurlah apabila menerima ujian Allah swt. Itu tandanya Dia sayangkan kita dan ingin mendengar suara kita kembali merayu padaNya.

Oleh itu jangan bersedih. Sebaliknya tadahkan kedua tanganmu memohon dan berdoa kepada Allah swt. BERBUAL DAN MENGADULAH DENGAN ALLAH SWT

No comments:

Post a Comment