Monday 21 May 2012

RUMPUT VETIVER - PAKU TANAH, PERFUME, PENGHAPUS SERANGGA DAN.....



Kawalan hakisan cerun secara vegetatif

Nama saintifik   :  Vetiveria Zizanioides (L) Nash.
Famili                :  jagung, serai wangi dan tebu.

Rumput ni bertumbuh padat dan biasanya mencapai ketinggian 0.5 m - 1.5 m.


Ciri-ciri istimewa yang dimiliki oleh rumput ini yang membuatkan ia sesuai dalam menstabilkan cerun adalah :

1) Sistem akar yang sangat dalam dan kuat
2) Bunga / biji benih mandul
3) Rumpun pokok yang padat
4) Tahan pada suasana dan iklim yang buruk

Di Malaysia, setelah 3 minggu di tanam, akar rumput ini mencecah sepanjang 60cm. Kebiasaannya akar rumput ini boleh mencecah sedalam 3 m dan di Thailand ada yang mencecah 5.2 m.

Bagi rumput yang dah di tanam selama 2 tahun, tensile strength rumput ini dalam lingkungan 40 - 180 Megapascal. Kalo dibandingkan, nilai ni bersamaan dgn 1/6 kekuatan tegangan besi dan sangat tinggi kalo nak dibandingkan dgn kekuatan akar pokok balak. Shear strength lebih kurang 6 - 19 kPascal/kg.akar/m3 kalo nak dibandingkan dgn akar pokok balak iaitu 3.2 - 3.7 kPascal/kg.akar/m3. Kekuatan akar rumput ni lebih kurang macam struktur 'soil nailing' la...

Penanaman vegetasi rumput vetiver yang dikombinasikan dengan tanaman penutup seperti rumput gajah dan rumput bahia pada kemiringan di atas dan/ atau di bawah 600.


Rumput ni kategori 'shy breeder' dan biji benih adalah mandul di luar kawasan habitatnya iaitu kawasan paya. Jadi, rumput ni tak akan merebak ke kawasan lain sebagai rumpai. Pokok ni boleh dibiakkan melalui pembahagian rumpun pokok kepada anak.

Rumput ni kalo di tanam dalam baris, seolah-olah membentuk sebagai pagar. Anak-anak pokok baru akan membiak di dalam rumput . Oleh itu, rumpun ini akan menyekat, menapis dan memperlahankan larian air hujan (runoff) dengan efektif di cerun bukit. Sedimen yang di bawa oleh runoff akan terkumpul di belakang tanaman pagar dan air larian akan terus menurun ke bawah melalui celah-celah batang. Ada kajian yang dibuat melaporkan penurunan sebanyak 73% bagi air larian dan 98% bagi tanah terhakis dibandingkan tanah kosong. Pokok ni bole bertahan dalam suhu -15 darjah celcius hingga 50 darjah celcius dan juga antara pH 3 hingga 10.5.


Kalo mengikut sejarah awal, rumput ni mula diaplikasikan di kawasan cerun berkontur di Fiji juga kawasan perladangan di India. Di Malaysia pun da ada pakai khususnya di kawasan cerun di lebuhraya. Harganya tak la mahal. Kalo diikutkan dalam paper tu harganya RM1.00 per polybag (tu harga tahun 2002 tau!). kalo nak tanam, jarak antara seiap rumpun lebih kurang 10 - 15 cm. Jarak antara baris pulak lebih kurang 1.5 - 2 m. sesuai di tanam mengikut kontur.



VETIVER: “PAKU TANAH” ATAU PEMBASMI RAYAP?

Tumbuhan rumput vetiver yang ajaib ini memiliki sederet kegunaan: dari mulai sebagai tumbuhan pengusir serangga (termasuk rayap yang suka menggerogoti sesuatu bahkan metal untuk membuka jalan baginya) hingga obat untuk diabetes, dari pencegah erosi tanah hingga parfum.

Rumput yang berumur panjang ini yang saat ini telah menyebar di lebih dari seratus negara di dunia Vetiveria zizanioides (kata pertama Vetiveria diambil dari bahasa Tamil) yang belum lama ini di-reklasifikasi menjadi Chryopogon zizanioides, tumbuh di pasir dan tanah lempung, di padang pasir maupun di rawa-rawa. Manuskrip Tamil kuno mendokumentasikan mengenai pemanfaatan tumbuhan vetiver ini untuk tujuan medis…

Vetiver lebih tinggi dari ukuran rumput biasa – menjulang hingga satu setengah meter, tapi yang paling menarik dari tumbuhan ini adalah akarnya. Pertama, berbeda dari kebanyakan tumbuhan rumput lainnya, tumbuhan ini tidak membentuk lempeng tanah yang seperti permadani, tapi justru menghujam ke bawah dengan kedalaman dua atau bahkan empat meter (dari hal itulah vertiver juga mendapat julukan sebagai “paku tanah”).


Dan yang kedua, akar-akarnya mengeluarkan aroma yang dari sejak lama digunakan untuk mengusir serangga (vertiver mengandung bahan senyawa kimia yang sangat mematikan bagi serangga-serangga itu (senyawa ini juga memberikan bau khas grapefruit), begitu juga dalam hal pemanfaatannya untuk membuat parfum dan aromaterapi (di dunia saat ini setiap tahun dihasilkan sekitar 250 ton minyak vetiver, yang tergolong kategori ether dan yang memiliki sifat ideal untuk parfum: berupa larutan ringan dalam alkohol dan memiliki kemampuan untuk bercampur secara mudah dengan minyak lainnya, dan oleh karena itu digunakan dalam berbagai takaran oleh 90% parfum yang diproduksi oleh barat!
Dari segi aromaterapi vetiver juga banyak manfaatnya, minyaknya juga digunakan untuk mengobati gigitan serangga dan menghentikan mimisan.



Barang-barang yang dihasilkan dari akar vetiver :















4 comments:

  1. Di mana saya boleh beli rumput vertiver ni

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Hi kawan kawan, vetiver boleh didapati di sini:

    Shopee: mypondplants
    https://shopee.com.my/product/26831104/5350679812?smtt=0.0.9

    ReplyDelete