Saturday 3 December 2011

Anda seorang lelaki dayus bila anda hanya membiarkan isteri.....



LELAKI DAYUS

Anda seorang lelaki dayus bila anda hanya.....

1. Membiarkan aurat dan kecantikan susuk tubuh isteri dinikmati oleh pandangan orang lain ketika mereka berada di luar rumah atau di pejabat

2. Membiarkan isteri balik lewat ke rumah dari tempat kerja bersama lelaki lain tanpa ditemani mahramnya.

3. Membiarkan aurat anak perempuannya yang sudah akil baligh dilihat lelaki lain tanpa menegur ataupun menyuruhnya menutup aurat.

4. Membiarkan anak perempuannya berjalan berdua-duaan dengan lelaki lain yang bukan mahramnya.

5. Tidak mengajar agama ataupun bertegas dalam hal berkaitan agama dengan isteri dan anak-anak serta ahli keluarga yang lain.

6. Membiarkan anak-anak perempuan berfoya-foya di luar rumah hingga jauh malam tanpa ada rasa risau akan keselamatan mereka.

7. Membiarkan ibu melakukan kemaksiatan. Walaupun dia seorang ibu tetapi jika dia terpesong dari jalan Allah, sebagai anak lelaki wajib membawanya kembali ke pangkal jalan.

8. Dayusnya anda jika tidak tahu mengaji al-quran dan tidak pula mencari jalan untuk mempelajarinya.

9. Apabila keluarnya anak perempuan dari rumah dengan berpakaian seksi hingga menampakkan keseluruhan auratnya, setiap saat dan detik itu juga anda (lelaki) berdosa kerana tidak menegahnya berkelakuan demikian.

10. Dan paling ditakuti ke nerakanya keluarga kamu kerana sebagai lelaki kamu tidak membawa mereka ke syurga dengan menegakkan kebenaran dan bertegas dalam hal-hal kemungkaran.


No comments:

Post a Comment