Thursday 1 December 2011

Jangan bersedih, pahala orang bersabar itu tidak terkira



Orang mukmin sabar dan yakin dengan janji-janji Allah dan tidak mudah kecewa mahupun berputus asa dengan rahmat Allah S.W.T.:

Keyakinan kepada Allah sepenuhnya menjadi mereka tenang menerima apa saja ketentuan Allah kerana yakin apa yang ditentukan-Nya itu yang lebih baik untuk mereka.

Jadi kita juga hendaklah seperti mereka, yakin dan reda dengan ketetapan Allah. Janganlah kita merintih dan menyesalinya.

Kita hendaklah yakin bahawa kejayaan dan ganjaran di sebalik ujian Allah hanya boleh dicapai dengan bersabar dan dengan pengharapan yang tinggi bahawa Allah akan menggantikan untuk kita keadaan yang lebih baik sama ada di dunia dan akhirat.

Maka kita hendaklah bersyukur kepada Allah terhadap bencana yang kita terima kerana
musibah itu bukan merupakan kesesatan, kefasikan atau kekufuran. Sepertimana yang Rasulullah S.A.W. selalu berdoa (minta dijauhkan dari kesesatan, kefasikan atau kekufuran) yang maksudnya : “ Wahai Tuhanku, janganlah Engkau jadikan musibah kami atas agama kami”

Sebenarnya kita sedang menanti pertolongan daripada Allah.

Firman Allah S.W.T. maksudnya : “Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.”
(Surah Al-Baqarah ayat 216)

Semoga hati kita sentiasa reda dan tidak keluh kesah atas apa saja dugaan dan cabaran  dalam hidup ini. Ingatlah hidup kita hanya sementara dan di akhiratlah kehidupan yang kekal abadi .

Dengan esabaran kita, maka Allah S.W.T. telah berjanji di dalam al-Quran yang bermaksud : "Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira"
(Surah az-Zumar, ayat10).


No comments:

Post a Comment