Saturday 3 December 2011

Rasulullah s.a.w melarang bernafas dalam bekas minuman



Mengapa Rasulullah s.a.w melarang bernafas dalam bekas minuman

Air dapat meningkatkan tahap metabolisme tubuh

Fakta kesihatan: 

Satu kajian sains yang dilaporkan dalam The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism (December 2003 issue), Michael Boschmann, MD dan beberapa peneliti lain telah membuktikan bahawa minum air dapat meningkatkan tahap metabolisme tubuh. Dalam kajian tersebut mereka mendapati bahawa selepas meminum setengah liter air ( lebih kurang 17 ounce) , tahap kalori tubuh yang terbakar meningkat 30 persen pada kedua-dua jantina lelaki dan perempuan.

Mengapa Rasulullah s.a.w melarang bernafas dalam bekas minuman

1. Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a, ia berkata, Rasulullah saw. bersabda, “Apabila salah seorang kalian minum, maka janganlah ia bernafas dalam bejana. Jika ia ingin kembali minum maka hendaklah ia jauhkan bejana itu kemudian jika ia mahu barulah kembali meminumnya,”
(Hasan, HR Ibnu Majah ).

>  Daripada hasil penemuan sains , apabila kita bernafas dan menghembuskan nafas dari hidung kita ketika minum , maka kita mengeluarkan C02 (Carbon Dioxide) yang mana apabila bercampur dengan air (H20) ia akan menjadi H2C03 iaitu sama dengan cuka yang menyebabkan minuman itu menjadi asid dan asid ini adalah tidak sesuai untuk kesihatan.

No comments:

Post a Comment